Anitha Östlund Meijers skriv och islandshästliv

Återflyttad till Hälsingland efter 40 år i Stockholm och köpt en hästgård, äger två islandshästar, men framför allt är jag mamma till tre härliga ungar varav två söner med ADHD och en dotter med ADD som även lider av utmattningssyndrom. Jag är hemma med henne sedan 2020. På bloggen hittar du noveller, och en början på ditt skrivprojekt, men även berättelser om vårt liv som just nu mest består av att renovera gården

Skriva TV-manus

ATT SKRIVA TV-MANUS Kurs med Johann Zolltisch

Först och främst vill jag rekommendera dig att köpa Johann Zollitsch bok Att skriva tv-manus

I den har han berättat om det han gjort och kommit fram till under vägen. Det är en bok som du kan använda som handbok eller uppslagsbok beroende på hur duktig du är.
Det var på Kulturkrafts initiativ som Johann hade kursen. Johann har förvisso massor av olika kurser som du hittar på hans hemsida.
 
Jag hittade kulturkraft när jag surfade på nätet och letade manuskurser.
Kursen var eu-finansierad och jag lovar att varenda människa i rummet fick massor av ideer på tänkbara manus under tiden han pratade.
Johann kan du läsa om på hans hemsida, så jag behöver inte berätta vad han gjort.
Det vi fick reda på var att tv-kanalerna lägger mindre pengar på drama nuförtiden, men att de vill öka antalet serier och letar efter bra manus.
Vi började med frågan vad ett format är, och på vilket sätt man bäst skriver ned manuset med tanke på reklampauserna. Det är ju viktigt att ha en cliffhanger sekunden innan reklamen bryter spänningen.
Johann berättade hur han gjorde och ritade ned det på tavlan. Vi som satt där ritade efter och sög i oss vartenda ord han sa.
Han pratade om serier som gått bra, serier som floppat och orsaken. Ibland finns det inga riktiga orsaker, ibland vill inte tittarna se det helt enkelt, och tv-höjdarna sliter sitt hår.
Tv-serier är styrda av hockeymatcher och andra evenemang. En film eller dvd går i ett utan avbrott och kan stängas av om man vill gå på toa eller hämta en macka.
Det är tre brake i ett avsnitt, oftast i alla fall. Det är ett faktum Johann utgått från och skapat en plan hur man kan gå till väga.
Jag tänker inte rita upp den här utan gå en kurs och lär dig istället.
Jag kan berätta att hans tanke är att händelsen ska ta tittaren i en ny riktning. Att hen ska bli så nyfiken att hen inte vill zappa till en annan kanal utan stannar tills reklamen är över.
Gör en studie på hur det ser ut på tv. När kommer cliffhangern? Vad händer i sekvensen efter reklamen?
Om du tittar på film kan du klocka scenerna och det som händer. Kolla hur lång tid manusförfattaren lägger på det som händer.
Visste du förresten att serien Vita huset är omåttligt populär. Den har ungefär 5 miljoner tittare, varav 80000 i Sverige.
En av de mest sedda serierna var Lära för livet. Den hade 3,5 miljoner tittare. Nu fanns det förvisso inte så många kanaler att välja på när den visades. Det var 1976. Jag minns att jag såg den och tyckte den var bra. Då var jag 12 år och okysst.
Vi frågade Johann vad som var bra tittarsiffror. För det är så att tittarna styr vad som visas.
Mätningen går till så här:
600 000 människor får en liten låda som de kodar upp med sitt namn när de tittar. Siffrorna matas till ett företag som heter MMS. Det kallas target-rating-point. Följ länken om du blev nyfiken och vill veta mer.
Vi blev bjudna på både kaffe med macka, lunch och eftermiddagsfika. Jag kände mig som en prinsessa.
Sit-comen Solsidan som sändes för inte så länge sedan hade ungefär 2,3 miljoner tittare.
Johann visade oss ett utdrag ur den plus några andra filmer för att visa på det han pratade om. Tänk att det finns så många bra filmer. Jag funderar ibland på om det är någon ide att slåss med dem.
Solsidan har du säkert sett. Jag såg några avsnitt, men fastnade inte riktigt. Gillar mer långfilmer med en början och ett klart slut.
Vi såg avsnittet där Fredrik nojjar över sina hemmorojder och Alex tjafsar med Mia. Gud så vi skrattade. Det blev igenkänning på hööööög nivå.
Solsidan kostar cirka 4 miljoner/ tim att tillverka. Det är kända skådespelare och snygga interiörer och hus.
Nästa filmsnutt var från serien/boken Morden i Sandhamn. Jag har helt missat den och fastnade. Den verkade riktigt bra. Deckare tillhör inte mina favoriter längre, så jag undviker dem.
En miniserie består av 3 gånger 45 min avsnitt.
Miniserier är dyra att göra  om man inte passar sig. I Morden i Sandhamn flyger en helikopter ut övervattnet. Det gör att scenen blir dyr. Helikoptern kostar och det krävs vackert väder för att scenen ska bli så fantastisk som den blev.
Tv-film är dyrt att göra. Vi fick inga siffror.
Barnprogrammen görs kortare och är radikalt annorlunda. De är gjorda på små budgetar och manuset innehåller inte så mycket dialoger. I alla fall program som är för barn upp till åtta år.
Vi pratade också om effektivt berättande. Det är när manusförfattaren hoppar över hälsningsscener, in och utpasseringar i en bil eller dörr. Klipp och skriv nästa plats istället. Publiken är inte intresserad av att se sådant. I filmens värld händer det sällan. Kolla själv nästa gång du sitter bekvämt tillbakalutad i soffan och njuter av film eller tv.
Amerikanerna är fantastiska på det här. De är fräckare. Jämför en svensk och en amerikansk film så förstår du vad jag menar.
Timmarna gick fort och jag njöt av varenda sekund.
Vi pratade om berättarteknik, det vill säga voiceover mm. Du vet säkert vad det är, annars kan jag berätta att det är rösten från rummet bredvid. Den du inte ser i bild.
I filmen American Beauty är det så. Skitbra gjort tycker jag. Titta på filmen som är rätt ruskig och blottar en hjärnas innersta tankar hos en medelålders gubbsjuk man.
Vi pratade också om relationer till tittaren och vilka serier som har vice versa inte har det.
Serien CSI har ingen recasch=återberättande, och inga relationshistorier.
Anledningen till det är att om avsnitten är oberoende varandra kan man se dem när man vill utan att vara beroende av avsnittet innan.
I en sit-com utvecklas inte karaktären, för då är scenen slut.
Om Felix skull ändra på sig i Solsidan skulle komiken försvinna och bara visa ett par i en rikemansmiljö.
House är ett annat exempel. Han går omkring och surar, löser medicinska fall och stöter på sitt ex.
Jag har ledsnat på att se avsnitten och har missat en hel del, men kan snabbt återknyta vänskapen när jag ser ett avsnitt.
Man ska visa i handlingar vem karaktären är, inte skriva ned en beskrivning. Det är en tjock stöttepelare inom film.
Vi pratade också om vad som utmärker formaten:
Sit-com: 30 min avsnitt. Gästroller ibland. En fast arena, dvs de spelar in på samma ställe. Till exempel i en lägenhet eller på en polisstation.
Johann berättade också att SVT vill ha filmer som baserar sig på böcker och biografier. Det är en av orsakerna till att jag gör en bok först. Jag har nämligen hört det här förut
Tydligen finns det en paragraf i SVT.s kontrakt där de förbinder sig att göra originalproduktioner, men gör det inte tråkigt nog. Jag hoppas att det blir en förändring, men det kan dröja vad jag förstår.
En mycket viktig grej är att utländska serier inte kräver lika många tittare som de svenska för att gå ihop. SVT köper dem mycket billigare än de gör en film.
En annan sak vi diskuterade var det här med att ha musik i filmen/serierna. Johann berättade att det kan bli klurigt att ha musik i filmen/serien om den säljs utomlands. Han gick inte in djupare på det, men vad jag förstår kan det bli stökigt att använda en känd musikers alster, även om man frågar honom och får lov.
För att göra ett bra avsnitt krävs en bra början, något som väcker en fråga. Griper tag i tittaren och får honom att vilja veta mer.
Det har kommit något som heter SFI-stöd, men jag vet ärligt talat inte vad det handlar om. Om jag googlar hittar jag det här:
Det är ett produktionsstöd för den som har en bra ide och ett manus.
För övrigt hittar du massor av intressanta saker på sidan. Kika in och titta.
Skriver du filmmanus? Om du gör det, tycker du att andra akten är svårast att skriva?
Jag tycker inte det, men Johann gav tips om det.
Tips jag anar att han skrivit om i sin bok.
Om man har flera sub-plottar, det vill säga flera sidohistorier kan man komplicera och fördjupa skeendet i manuset. Visa delar av sub-plotten i akt 1.
Har du sett filmen Scarface? En fantastisk film som fick mig att gömma mig bakom kudden ibland.
Huvudtesen i den är: Brott lönar sig inte.
Underplotten visar att brott lönar sig ibland.
Man måste balansera historierna mot varandra.
Ett bra trick är att slå an huvudtesen hårt i början och lyft upp sub-plotten efteråt.
Hängde du med?
Nu tänker jag ägna mig åt mitt manus och stänga av internet, men jag återkommer imorgon.
Missa förresten inte mina börjor.

Efter att vi fått sträcka på benen fortsatte lektionen.

Johann pratade om dramaturgin i The Closer. (Se den så du förstår vad jag talar om)
Kvinnan som kommer in i rummet är klädd i kofta och har håret hängande medan männen har kostymer och vita gummihandskar. Hon har också en annan dialekt.
Man fokuserar direkt på konflikten som är könsintensiv. Det vill säga grabbarna är coola och trygga i sin roll, pratar ståendes med sekreteraren som gråter. Det märks att de ser sig som bättre än andra, framför allt kvinnan som självsäkert kliver in, ber en av dem kliva åt sidan och flyttar undan en av lamporna som ställts in för att belysa brottsplatsen. Under lampan syns en fläck som hon luktar på och kallt konstaterar att det är en spya.
Det finns pyttesmå detaljer som får tittaren att förstå att det är en omfattande utredning: Gräset, ficklampan, en åkning med kameran upp, polissirener, en massa polisbilar som står framför huset, stort hus, helikopter, hundskall.
Jargongen männen sinsemellan är hård. De väntar inte på svar utan talar över andra. De pratar praktiskt, konkret medan kvinnan säger: “Looks like love”, när hon ser brottsplatsen.
När hon går ut därifrån följer en kamera henne och visar att hon tar upp en tablett och sänker axlarna. Tuffheten är alltså en rustning hon bär för att klara sig.
En av poliserna kommer gående efter henne. Hon vänder om och tar striden. Tar ett steg närmare honom. Signalerar styrka på ett kvinnligt sätt.
Efter att det gått 4.23 min kan tittaren konstatera temat på filmen och premissen.
Nästa film som vi såg en bit av och diskuterade var The Tudors.
Jag ska ärligt erkänna att jag inte tittat på någon av dem. Mina kvällar går till att skriva egna manus.
The Tudors är ett historiskt drama. De inleder med text om var det utspelar sig. En man blir förd in i slottet och brutalt mördad.
I nästa scen står två män och pratar om mannen.
I nästa scen står den mördades brorson och deklarerar krig mot de landsmän som mördade farbrodern.
Det är effektivt berättande i Tudors. Ganska pang på. Kameran glider inte runt.
Dock har de missat några saker i scenerna. När hästen kommer gående över gården ser tittaren att det är tomt på marken, vilket inte stämmer med verkligheten. På den tiden låg det massor av hästskit på marken, och det stank.
Det finns heller ingen rök i bilden. Det rök alltid ur skorstenar förr i tiden.
Johann pratar om värdet han har i att veta hur mycket det kostar att ha helikoptrar med i filmen. Han berättar också att det kostar massor att ha dresserade katter i scenerna, vilket får mig att fnissa. I mitt manus finns en svart katt vid namn Nisse.
Nästa film heter Anno 1 kriget 
Det är en detektivhistoria i 1700-talsmiljö
Karaktärerna är mycket realistiska. De är smutsiga och kläderna är slitna.
Filmen börjar med voiceover. Huvudkaraktären svär på att ta hem en man som dör och lovar att underrätta hans kvinna om vad som hänt.
Det står Anno 1790
Nästa scen ser vi att huvudkaraktären är i ett gammalt Stockholm. En gravid kvinna syns i bild.
Vi kommer till ett välbärgat hem.
5.42 minuter in i filmen vet vi inte allt, men mycket.
I vinjetten syns det att det är en historisk serie, men att man använder moderna grejor.
Det är mycket musik i filmen.
Avsnitten sågs till att börja med av 780 000 tittare, men dalade ned till först 500 000, sedan 300 000 tittare.
De första avsnitten är skrivna av en författare, de andra av någon annan.
Johann påpekar ännu en gång värdet att vid en pitchning veta hur mycket en helikopter kostar. De som ska göra din film vill ha superkoll.
Researcha ordentligt! Ett enda misstag kan få tittaren att stänga av.
Johann delar med sig av några viktiga tips och ger oss kunskaper om till exempel vad rånare gör för att förvilla polisen vid ett värderån.
Ett annat tips eller snarare råd han ger är att ett filmmanus i gammal stil får inte innehålla mobiler, internet med mera.
REAKTIONER OCH MÄNSKLIGA UTVECKLINGAR ÄR MEST INTRESSANT
Gör valen tydliga, välj genre och visa det ordentligt. Tittarna hatar att bli inlurade i något de inte fått information om. Det är som en bok som det står är en deckare, men egentligen är en komedi.
Vad är unikt för scenen?
Föreställ dig att någon säger: “Kom ska jag berätta en historia”
Misstaget i Anno 1 är att krigsscenerna inte kommer tillbaka OCH att de kan tas bort.
Aktionscenerna är bra gjorda, likaså Stockholmsscenerna.(Kan berätta att jag studerade allt i scenen när de visade från Stockholm. Det var skitbra gjort)
Johann berättar att han inte vill ha så mycket etablering av karaktärerna. Han ser gärna snabba rörelser.
Efter ännu en fika var det dags att välkomna Josephine Tengblad från tv-4
Hon är frilansande producent i grunden.
Josephine har inga roliga saker att berätta. De har extremt mindre pengar för att göra film.
Men de söker ändå nya manus. Gärna serier, långfilmer och humor.
De får in manus hela tiden och läser allt. Ett möte varannan vecka görs för att diskutera manus de gillar.
Målgruppen för fyran är 12-59 år. Mest tittar 40-50 åringarna på fyran.
Tv-4 har bland annat gjort filmerna:
Annika Bengtsson
Beck
Morden i Sandhamn
Johan Falk
Wallander
Maria Wern
Oskyldigt dömd
Inkognito
Labyrint
Hamilton
Labyrint gjordes 2007
12 episoder. Genre: drama(44 min)
Författare är Lars Lundström
Nu till min fråga: Hur många har du sett?
Jag har sett några Wallander och några Beck. Resten är okända för mig. Avsnittet vi såg från tv-serien Mordet i Sandhamn fick mig att längta efter mer. Den verkade väldigt bra.
DE BÄSTA TV-SERIERNA ÄR PÅ 10 AVSNITT enligt Johann.
Tv-4 vill hitta en serie på 8-10 avsnitt (44 min. vardera) som får stor publik
Josephine letar ivrigt efter ett nytt manus på 10 episoder som utspelar sig på en bra plats och bygger på starka huvudkaraktärer.
Publiken längtar efter en djupare karaktär säger hon och jag tänker på mitt manus Hat och en gnutta kärlek där mina karaktärer är bråddjupa.
I bokvärlden sägs det att läsarna är less på deckare och vill ha något annat. Något snällare som man kan leva sig in i. Men i tv-världen längtar tittarna efter mer Crim underligt nog.
Serien Molanders gick in med flaggan i topp men dalade snabbt och tappade tittare. Resultatet blir att den försvinner i tv-bruset.
VAD ÄR DET SOM GÖR ATT PUBLIKEN VILL SE JUST DIN FILM/SERIE?
Det är en fråga du får svara på vid pitchningen. Eller, rättare sagt en av frågorna som de väntar ivrigt på svaret på.
Kostymdrama kommer mer och mer.
Måste man ha ett producentbolag bakom sig?
Josephine berättar att regissör + manusförfattare kommit till henne och hon har guidat dem vidare tilöl en bra producent.
Helst vill de att du har en producent bakom dig eftersom det innebär en kostnad att jobba med manuset. Vilket de i och för sig gör ändå.
Och naturligtvis vill de att du pitchar en färdig ide´med ett färdigt manus, kastning, regi mm
Om du pitchar en serie vill de gärna att du ska ha ett första avsnitt klart. Skriv en A4med hur man tänkt sig. Ett sorts synopsis.
Hon skriver på tavlan:
IDEALPITCH
Tydlig ide´
Varför?
Hur många episoder?
Finns det ett första avsnitt?
Miljö?
Ta med allt för att förstärka ide´n , fotografier, teckningar,
Man bokar en tid och kommer dit och pratar, visualiserar.
Hon fortsätter med att berätta att det kommer in idee´r hela tiden. Josephine läser i snitt 5 projekt i veckan och tittar då efter:
Vem bär visionen?
Vem har hjärtat?
Producenten + manusförfattaren är de viktigaste i produktionen av en film/serie. De ska veta allt om filmen och kunna svara på allt.
Danmarks utbildar producenter som hjälper till med manus.
Hon berörde ämnet webb-tv snabbt och sa att de har väldigt lite pengar att röra sig med. Det kommer något mindre på webben, men inte några tunga draman.
Humor är billigare eftersom det är mindre antal karaktärer.
Johanna avslutar med att berätta att tv-4 kommer att öka inköpen av drama. Vilket innebär att de går in i utvecklingen av projektet med max 1 miljon/år.
Tv-4 delar med SFI. De hjälper också till med produktion.
Tv-4 går in med pengar i ca 10 långfilmer om året.
Johanna går iväg och in kommer istället Christian Wikander, programchef på SVT.
Men det min vän blir nästa inlägg